Case, superb, distracție, nou, vechi, poveste, afacere, succes, faliment, tineri, bătrâni, dezmăț, petrecere, modă, Dracula, popular, rafinament, rock, mici, fițe, pitoresc, înghesuială, libertate, străini, turism, beție, reconstrucție, prăbușire, frumos...
Sunt doar câteva dintre zecile de cuvinte pe care le găsim ca TAG, în sutele de mii de postări de pe Facebook și Instagram, a sutelor de mii de bucureșteni, turiști români sau străini, care frecventează "Centrul Vechi". Din 1990 până în 2005, "Centru Vechi" a fost o expoziție tristă a delăsării și nimeni nu a fructificat potențialul imens de business sau turistic. Din 2005, când a început să se refacă infrastructura, antreprenorii au prins curaj și au început să investească în baruri, terase și restaurante. Am văzut zeci de afaceri înflorind și zeci de afaceri care au dat faliment din diferite motive. Am văzut branduri mari precum Adidas sau H&M care s-au deschis cu fast și s-au închis cu răsunet. Am văzut branduri care s-au creat, precum al librariei Cărturești, cafenele ca Rembrandt, Cafe Deko (un loc pentru iubitorii de stand-up), Grand Cafe Van Gogh, restaurante noi precum "Lacrimi și Sfinți", Divan sau Aubergine. Tradiții renăscute sau exploatate mai bine ca Hanul lui Manuc sau celebrul restaurant Caru' cu Bere. Cluburi de noapte precum Freddo, Nomad, Vintage, unde petrecerile sunt duse la extrem sau localuri cu burgeri fabuloși ca Arcade, Burgeri și Scoici, St. Patrick sau Red Angus Steakhouse.
Care este cauza?
Proprietarii de spații nu înțeleg că prin creșterea constantă a chiriilor, vor pierde pe termen lung, deoarece antreprenorii își vor pierde interesul pentru spațiile lor. Dacă nu există predictibilitatea cheltuielilor fixe, costurile cu chiria nu vor putea fi suportate de cifra de afaceri și nu vor fi conform planului ințial de afaceri, vor renunța. Dacă vor renunța din ce în ce mai mulți chiriași, vor rămâne spații goale și lumea o să își piardă interesul pentru "Centrul Vechi". Pe termen lung, toată lumea are de pierdut. Proprietarii vor rămâne fără clienți, localurile vor rămâne fără clienți, România rămâne fără o locație importantă pentru turism și economia pierde un punct important generator de business, respectiv locuri de muncă și taxe.
Este un cerc vicios din care sperăm să ieșim pentru că avem de pierdut cu toții.
Echipa Conexiuni Urbane